Výmena oleja podľa odporúčania výrobcu auta je najdôležitejší a najjednoduchší spôsob ako sa postarať o životnosť a chod Vášho motora. Motorový olej znižuje trenie a maže pohyblivé časti v motore, ale aj zabraňuje prachu, špine a pilinám v motore poškodzovať motorové súčiastky, neutralizuje kyslosť a zabraňuje hrdzaveniu v motore a udržuje motor v správnej teplote. Starý olej - Nie vždy len čierna farba signalizuje, že olej je na čase vymeniť. Čierna farba často nevadí - ak je olej v pohyblivom motore, po čase normálne stmavne. Mechanik môže spozorovať nezvyčajné kovové alebo iné čiastočky v oleji a to je problém - pretože to znamená, že v motor sa opotrebúva a piliny ostávajú v oleji. Veľa ľudí si nemení olej samo a spolieha sa na servis do ktorého často alebo vôbec nechodí - až kým nenastane problém. Preto je vhodné poznať príznaky, ktoré signalizujú, že s motorom nie je niečo v poriadku. Ako teda spoznám, že mám v aute starý olej ?
Dobre mazaný motor by mal byť iba mierne hlučný. Ak je olej tak starý, že motor je buď celkovo stále hlučný alebo je hlučný pri nižších teplotách - hneď po štarte, môže to znamenať že je na čase vymeniť olej. Obzvlášť ak je počut kovové zvuky. To môže znamenať aj, že je oleja v motore málo - pretože vytiekol, alebo sa minul - spálil časom.
Dnešné autá sú oveľa efektívnejšie a čistejšie než zvykli byť. Je to vďaka oveľa lepšiemu dizajnu motorov a katalyzátorov. Efektívne fungujúci motor by nemal tvoriť dym, ktorý je vidieť za bežných okolností. Ak je studené okolie, motor ktorý je v poriadku vypúšťa z výfuku vodnú paru. Ak vidíte dym - čierny alebo biely - môže to znamentať, že olej je starý. Ale môže to byť spôsobené aj rôznymi inými závadami.
Ak je olej starý - veľa pevných čiastočiek (sadzbe) alebo pilín môže časom upchať olejový filter. To zabraňuje obehu oleja v motore, čo môže mať za následok zníženú pohyblivosť motorových častíc a teda znížený výkon.
V závislosti od typu motora, môže mať motor "predpísaný" rôzny interval výmeny olejov. Štandard je 15 tisíc kilometrov, pri tzv. Long Life olejoch sa môže interval predĺžiť aj na 20 - 30 tisíc kilometrov. Veľa mechanikov tvrdí, že aj napriek oficiálnemu 30 tis. intervalu odporúčaju olej meniť po 15 tis. kilometroch - nie je to tak drahé a v prípade, že sa motor nezvyčajne rýchlo opotrebúva, kvôi napr. mechanickým poruchám - môže mu to pomôcť predlžíť životnosť. Pri autách, s ktorými sa jazdí intenzívnejšie a vo vyšších rýchlostiach dochádza k väčšiemu zahriatiu a opotrebeniu motora - vtedy sa olej zvykne meniť ešte častejšie - napr. každých 10 tisíc kilometrov. Väčšina áut má ročný nájazd okolo 15-25 tisíc kilometrov, takže v prípade Long life olejov sa môže rátať s výmenou oleja približne raz ročne.