Starý olej v aute ? Príznaky, že je čas vymeniť olej

Starý olej

Výmena oleja podľa odporúčania výrobcu auta je najdôležitejší a najjednoduchší spôsob ako sa postarať o životnosť a chod Vášho motora. Motorový olej znižuje trenie a maže pohyblivé časti v motore, ale aj zabraňuje prachu, špine a pilinám v motore poškodzovať motorové súčiastky, neutralizuje kyslosť a zabraňuje hrdzaveniu v motore a udržuje motor v správnej teplote. Starý olej - Nie vždy len čierna farba signalizuje, že olej je na čase vymeniť. Čierna farba často nevadí - ak je olej v pohyblivom motore, po čase normálne stmavne. Mechanik môže spozorovať nezvyčajné kovové alebo iné čiastočky v oleji a to je problém - pretože to znamená, že v motor sa opotrebúva a piliny ostávajú v oleji. Veľa ľudí si nemení olej samo a spolieha sa na servis do ktorého často alebo vôbec nechodí - až kým nenastane problém. Preto je vhodné poznať príznaky, ktoré signalizujú, že s motorom nie je niečo v poriadku. Ako teda spoznám, že mám v aute starý olej ?


Motor sa zdá byť hlučnejší než obyčajne

Dobre mazaný motor by mal byť iba mierne hlučný. Ak je olej tak starý, že motor je buď celkovo stále hlučný alebo je hlučný pri nižších teplotách - hneď po štarte, môže to znamenať že je na čase vymeniť olej. Obzvlášť ak je počut kovové zvuky. To môže znamenať aj, že je oleja v motore málo - pretože vytiekol, alebo sa minul - spálil časom.


Ak je vidieť a cítiť motorové spaliny.

Dnešné autá sú oveľa efektívnejšie a čistejšie než zvykli byť. Je to vďaka oveľa lepšiemu dizajnu motorov a katalyzátorov. Efektívne fungujúci motor by nemal tvoriť dym, ktorý je vidieť za bežných okolností. Ak je studené okolie, motor ktorý je v poriadku vypúšťa z výfuku vodnú paru. Ak vidíte dym - čierny alebo biely - môže to znamentať, že olej je starý. Ale môže to byť spôsobené aj rôznymi inými závadami.


Znížený výkon

Ak je olej starý - veľa pevných čiastočiek (sadzbe) alebo pilín  môže časom upchať olejový filter. To zabraňuje obehu oleja v motore, čo môže mať za následok zníženú pohyblivosť motorových častíc a teda znížený výkon.


Výmenné intervaly olejov

V závislosti od typu motora, môže mať motor "predpísaný" rôzny interval výmeny olejov. Štandard je 15 tisíc kilometrov, pri tzv. Long Life olejoch sa môže interval predĺžiť aj na 20 - 30 tisíc kilometrov. Veľa mechanikov tvrdí, že aj napriek oficiálnemu 30 tis. intervalu odporúčaju olej meniť po 15 tis. kilometroch - nie je to tak drahé a v prípade, že sa motor nezvyčajne rýchlo opotrebúva, kvôi napr. mechanickým poruchám - môže mu to pomôcť predlžíť životnosť. Pri autách, s ktorými sa jazdí intenzívnejšie a vo vyšších rýchlostiach dochádza k väčšiemu zahriatiu a opotrebeniu motora - vtedy sa olej zvykne meniť ešte častejšie - napr. každých 10 tisíc kilometrov. Väčšina áut má ročný nájazd okolo 15-25 tisíc kilometrov, takže v prípade Long life olejov sa môže rátať s výmenou oleja približne raz ročne.